Gry planszowe są najstarszą udokumentowaną formą rozrywki. Według badań archeologicznych do najstarszych gier planszowych należy gra senet, znana już w starożytnym Egipcie.
Gamifikacja w edukacji polega na użyciu mechanizmów z gier, które mobilizują do działania, zwiększają zaangażowanie lub zwyczajnie uprzyjemniają powtarzalne i monotonne czynności. Dzięki niej dobrowolnie podejmujemy się wykonania zadań, do których zazwyczaj sami nie umiemy się zmusić. To, co kochamy w grach, to friends, feedback and fun – przyjaciele, informacja zwrotna i zabawa.
Podczas realizacji innowacji pedagogicznych z historii uczniowie piątej i siódmej klasy projektowali i wykonywali autorskie „planszówki”. Pomysłowość uczniów okazała się ogromna. Powstały bardzo wartościowe pomoce dydaktyczne z zakresu historii starożytnej wykonane przez piątoklasistów oraz zestaw gier do nauki historii regionu „Patroni Roku 2022. Maria Konopnicka i Ignacy Łukasiewicz” (siódma klasa).
Autorskie gry dzieci i młodzieży wyróżniały się pomysłowymi projektami graficznymi, kreatywnymi sposobami rywalizacji na planszach, inspirowanymi również turniejami znanymi z mediów.
Gry planszowe obejrzeć będzie można na wystawie, (a także w nie zagrać) w Filii w Potoku Biblioteki Gminnej im. Kacpra Wojnara w Jedliczu.
Partnerzy projektu edukacyjnego „Historyczne gry planszowe”:
Szkoła Podstawowa im. Edmunda Łozińskiego w Potoku,
Filia w Potoku Biblioteki Gminnej im. Kacpra Wojnara w Jedliczu.
Mariola Pacek